Lead scoring
Konsten att värdera dina leads, med poäng eller som kalla, varma eller heta
En av de mer kluriga arbetsmomenten för marknadsförare som implementerar Marketing Automation är Lead Scoring. Det kräver samarbete, expertis och en bra datamodell för att driva en fungerade modell hela vägen i mål.
Vi har skapat strategier för många olika företag, under snart 10 års tid. Det har lärt oss vad som fungerar, och vad som inte fungerar. Det får inte bli för krångligt, och ändå är det viktigt att det blir rätt.
Vad är Lead Scoring?
Lead Scoring är att att poängsätta leads/prospects utifrån olika parametrar. De vanligaste är aktivitet – vad du gör, och profil – vem du är eller representerar. Exempel: Du laddar ner en pdf – 10 poäng. Du väljer i formuläret att du är Marknadschef – 15 poäng. På det här sättet värderas varje lead kontinuerligt och ökar, OCH minskar i värde. Det var den korta historien….
Vi hjälper er med
Alignment av Marknad & Sälj
Er första LS modell
Datamodell som grund
MQL & SQL definitioner
Formulär som bygger rätt data
Nurturing baserad på Lead Scoring
Och mycket mer. Lead Scoring ingår i vårt erbjudande Kom igång med Dynamics Customer Insights.
Köpbeteende enligt Patrik Stoopendahl