Gartner lyfter CI
Idag är infunnel sannolikt Microsofts mest certifierade partner på Dynamics 365 Customer Insights i Sverige, med ett flertal kund-implementationer. Jag sitter dessutom med i en thinktank (5 bolag i världen) som ger Microsoft i USA direkt feedback på produkten, och på vad kunderna och marknaden efterfrågar.
Så vad säger Gartner?
AI!
Självklart lyfter man upp de senaste AI-baserade funktionerna, där man kan få hjälp med exempelvis segmentering och content. Det är kraftfullt, men troligen bara början då Microsoft investerat tungt i Open AI som ligger bakom tjänsterna. Co-pilot är samlingsnamnet på de färdigpaketerade AI-tjänsterna. Dessutom ingår de i produkten utan extra kostnad.
Förbättrad e-mail editor
Är det verkligen värt att nämna? Ja, det måste vara enkelt att göra grovjobbet. Att skapa email är en sådan uppgift. Och ja, med bra mallar är det precis så enkelt som man önskar, där man kan göra allt från enkla mail till helt dynamiska dialoger. Möjligen är editorn lite Microsoft-kantig i designen.
Språkstöd
41 språk är ju en del, och det krävs såklart om du representerar en organisation som jobbar globalt. Men ett tips - översätt inte gränssnittet, det blir dels en del roliga begrepp och dels svårt att googla på lösningar!
Ok, så vad lyfter Gartner på minussidan?
Färdiga integrationer
Customer Insights är byggt som en app i Dynamics, och därmed fullt integrerad med, eller tja till och med en del av, CRM-systemet Dynamics Sales. Så nej, syftet är nog inte att ha perfekta integrationer till konkurrenter som Salesforce eller Adobe. Men styrkan och fördelarna i att jobba mot en databas och att ha en bild av kunden tycker jag överväger.
Feedback från användarna
Gartner tycker Microsoft är sämre på att ta in feedback från användarna. Det är möjligt, och självklart finns det förbättringspotential här. Och ja, Microsoft är på ett sätt "nya" inom genren Marketing Automation och borde därmed vara lyhörda. Själv har jag lyxen med en direktlina ända in till utvecklingsteamet i USA, och jag vet ändå att de jobbar med flera olika initiativ för att få in feedback.
Små och medelstora bolag
För SMB sektorn är Customer Insights helt klart en viss utmaning. Men! Med ett bra stöd från en partner (Jaja, talar absolut i egen sak här!) kan det också göra en stor skillnad i hur man jobbar med kunddata och automatiserad kunddialog. Även med en liten organisation. Plus, SMB-sektorn är prio för Microsoft under kommande år, så jag förväntar mig anpassningar och förenklingar för detta segment under 2024.
Vad har Gartner missat?
Missat och missat, jag gissar att de har bra koll. Men jag tycker följande "Top-10 lista" ändå är värd att kika på:
EN databas, EN bild av kunden (Många av de stora konkurrenterna saknar detta)
Azure - Produkten ligger på en av de säkraste och mest globala molnen
Datamodellering och Exekvering i samma plattform, MA och CDP
Integration med LinkedIn, som ju numer ägs av Microsoft
Lead Scoring, gör det möjligt att sålla fram varma leads
Eventhantering - komplett funktionalitet för att hantera "före, under och efter"
Samma definition och objekt för leads som Dynamics Sales, en sömlös process
Realtime - det går att bygga flöden både för segment-driva utskick, och för snabba triggers
Enkel publicering till sociala kanaler
Enkelt att välja output - Mail, SMS, notifieringar eller valfri integration
Vill du veta mer om Microsofts Marketing Automation lösning - Dynamics 365 Customer Insights? Då rekommenderar jag en inspirationsworkshop där vi tillsammans tittar närmare på era behov, och hur Customer Insights kan hjälpa er med dessa. Hör av dig till oss på infunnel så syr vi ihop en förmiddag där Microsoft dessutom står för frukost & lokal.