Google och Yahoo tillkännagav i Oktober 2023 uppdateringar kring deras riktlinjer för e-postavsändare. Det innebär att de som inte bemöter kraven i de uppdaterade riktlinjerna riskerar att deras utskick av e-postmeddelanden avvisas eller levereras till mottagarnas skräppostmappar. Ett av kraven i de nya riktlinjerna är att ha en länk med en "one-click unsubscribe" funktion med i e-postutskick, detta gäller främst för avsändare som skickar mer än 5000 e-postmeddelanden per dag. 



Hur påverkar detta avsändare med större utskick som till exempel nyhetsbrev?

Detta innebär att du bland annat behöver ha funktionellt stöd för en en-klicks-avprenumerationslänk i dina kommande e-postutskick till större målgrupper. 
Om du inte har stöd för detta kan det komma att påverka din leveransbarhet framöver och i värsta fall förhindra att e-post når fram till dina mottagare under en period.

Hur kan avsändare fortsätta vara kompatibla mot de nya riktlinjerna?

Microsoft var i vanlig ordning väldigt snabba med att lägga till en ny funktion för att användare ska kunna bemöta de nya kraven.
 Den nya funktionaliteten "one-click unsubscribe" är publikt tillgänglig i Microsoft Dynamics Customer Insights Journeys (Outbound & Realtime) från och med 1:a februari 2024, och går enkelt att aktivera. Funktionens syfte är att hjälpa användarna att enkelt implementera en funktion med länk för avprenumeration med ett klick, för att bemöta kraven från Google och Yahoo.

Så här skriver Microsoft kortfattat om den nya funktionen: 
Att erbjuda en “avsluta prenumeration med ett klick”-funktion i dina e-postmeddelanden hjälper dig att uppfylla nya krav från Google och Yahoo. Detta förbättrar ditt rykte som varumärke och e-postavsändare genom att göra det enkelt för kunderna att avsluta prenumerationen. Detta kan leda till förbättrade öppnings- och klickfrekvenser och minskar risken att dina meddelanden markeras som skräppost.

Microsoft skriver även i ett av deras senaste utskick kring detta, att om du i dagsläget har en avprenumerationslänk tillgänglig i dina e-postutskick från Dynamics Cutomer Insights (Outbound & Realtime Marketing) så har du som avsändare fram till och med 1:a juni 2024 på dig att implementera och aktivera den nya funktionen.

Vill du läsa mer om uppdateringarna i googles nya riktlinjer och hur du går tillväga för att hålla dina utskick kompatibla med de nya riktlinjerna, samt den nya funktionaliteten i Microsoft kan du göra det via länkarna här nedan:

Mer information kring de nya riktlinjerna och Microsofts funktioner

Behöver du säkerställa din leveransbarhet eller hitta en lösning för dina e-postutskick?
Hör av dig till oss på infunnel så ser vi över era behov och hittar en passande lösning.