Adapted Process

Varför misslyckas stora företag med Marketing Automation?

Marketing Automation och att skapa leads digitalt kan vara lite klurigt. Den senaste tiden har vi träffat allt fler stora företag som har just stora, problem med sin Marketing Automation. Vad beror det på?

Var går det fel?

Svaret är lika enkelt som det är komplext. På engelska säger man ”It takes two to tango”. Marknad och sälj exempelvis. Många företag är fortfarande organiserade för en analog värld. Stuprör kort och gott. Det gör det väldigt svårt att samarbeta längs en köpresa. Från första intresse till köp, merköp och lojalitet.

5 typiska problem

 

Man bygger ett monster

Monster

Många företag som sätter tänderna i Marketing Automation för första gången vill göra allt på en gång. De läser allt som finns att läsa online, kopierar flöden och kampanjer. På flera språk, marknader och längs hela köpresan. Dessutom tenderar de att koppla ihop alla flöden i ett enda stort nätverk av händelser. Gissa om det funkar när de ska trycka på den stora röda knappen? Nix. Sällan. Behöver vi tillägga att felsökningen blir svår? Erfarenhet kan man än så länge inte läsa sig till på nätet.

Lösning: Avgränsa scoopet och sätt rimliga, avgränsade mål. Välj en viss produkt eller tjänst. På en avgränsad marknad. Och fokusera på en utvald del av köpresan.

En övertro på system

System

Livligt påhejade av en uppsjö systemleverantörer, tenderar många att tro att ett system, en plattform eller varför inte ett moln, ska göra hela jobbet. Tryck på ”On-knappen”, gör några snabba inställningar, och leads och pengar börjar flöda ut i andra änden. Automatiskt. Gå inte i den enkla fällan. Det krävs hårt arbete, dedikerade resurser, stark ledning och både mod och tålamod. Tekniken är bara en liten del av lösningen.

Lösning: Prioritera exekvering och erfarenhet högre än system och funktionalitet. Lägg pengarna på en långsiktig plan och använd erfarna konsulter.

IT Processen

I

Det finns en process vi måste följa. Vi har alltid jobbat så. Det är typ en del av vår policy. Process 254B. Det står på intranätet. Så vi måste faktiskt börja med att upphandla en konsult som kan sköta upphandlingen. Minst 500 rader i Excelarket måste det vara. Med skallkrav och ”Nice to have”.

Lösning: Gör din egen research på nätet. Fråga liknande företag hur de gör. Fråga dina peers. Och du – oftast handlar det om ett abonnemang på en molntjänst som du kan teckna under en avgränsad tid. Som inte är en plåtburk i källaren. Lägg inte din budget på upphandlingskonsulter och Excelark den här gången, utan på kampanjer och aktiviteter som driver resultat. 

Fler arbetsuppgifter till samma personer

Busy

Ibland kallas det virtuella team, och ibland projekt. Men om man inte lyfter bort andra uppgifter, eller tillför fler resurser, blir det väldigt svårt att få saker gjorda. Få människor jobbar 150% speciellt länge.

Lösning: Sätt av tid och resurser. Begränsa scoopet som ni börjar med. Och om ni på företaget är seriösa i er digitalisering, ja då finns det troligen en hel del saker ni ska sluta att göra samtidigt. De där inte-så-digitala sakerna.

Det ska vara snyggt

Looks

”Användarvänlighet är viktigt för oss, det måste vara lätt att använda”. Absolut. Men det krävs ändå många timmar av lärande, där designen på knappar och flöden kanske inte har så stor effekt som du tror. Och användarvänligheten kanske inte ligger i designen, utan hur snabbt du kan uppnå tänkta resultat?

Lösning: Bra UX är bra UX. Men ibland handlar det mer om rätt mål, rätt utbildning och rätt inställning. Att vilja lära sig och jobba mot uppsatta mål. Det kommer att finna en rad saker som måste fungera, och som är viktigare än att det ser ”snyggt” ut. Integrationer, Lead Scoring, Segmentering…

 

Kanske kan vi hjälpa till?

På Infunnel ser vi dagligen ovanstående problem. Och vi jobbar hårt för att komma runt dem, lösa dem och anta utmaningarna. Faktum är att vi hittat en metodik som fungerar för våra kunder. Det handlar om att vi på Infunnel gör en stor del av jobbet till att börja med. Vi sätter standards, rutiner och mallar på plats. Genom att erbjuda Marketing Automation som en ”Managed Service” kommer vi runt internpolitik och gamla rutiner. Vi lyfter den där extra bördan från redan stressade marknadsförare och säljare. Det gör att de kan fokusera på målen, medan vi sköter exekveringen. Ofta blir det till och med lättare att få olika avdelningar eller team att samarbeta, när vi kan facilitera. Och blir något fel, kan de alltid skylla på oss, eller hur 😉 Med lång erfarenhet från att jobba med Marketing Automation och Digitala Leads i stora företag, har vi förmånen att kunna jobba iterativt, om och om igen, lite bättre för varje gång. Det är något som det enskilda företaget sällan har möjlighet till.

Nej, vi är inte objektiva. Men vad sägs om att slå en signal till någon av våra kunder och höra vad de tycker?

Martin Stenke, Grundare till, & Affärsutvecklare på Infunnel AB

Dela +

Thank you for letting us know!