Du använder en gammal webbläsare. Var god uppgradera för att få en bättre upplevelse.
Leading Technology

Vad kan du göra med ett CRM?

Ett CRM, eller Customer Relationship Management, är ett verktyg som företag använder för att hantera och analysera kundinteraktioner och kunddata genom hela kundens livscykel.

Målet är dels att förbättra kundrelationer- och lojalitet, dels att driva tillväxt vad gäller försäljning. Ett CRM-system samlar in data om dina kunder från ett antal olika kanaler och sparar det på ett enda ställe, i en enda adatabas. Datan kommer från faktiska kontaktpunkter och brukar vara typ företagswebb, telefon, chatt, direktmail, sociala kanaler, nedladdad information etc etc. Du kan sedan exempelvis kategorisera personer och företag så att du vet vilka som hör ihop med vad. På så vis får du bättre koll på olika konversationer och kundinteraktioner du haft (snarare än att försöka tyda dina handskrivna lappar från samma tillfälle).

Men ett CRM kan hjälpa dig på betydligt fler sätt än så.  Till exempel kan det automatisera olika uppgifter, hantera dina säljares kalendrar och skicka notiser eller påminnelser angående exempelvis kunduppföljningar. Dessutom kan du smidigt exportera ut kontaktlistor, diverse statistik och rapporter, och det med bara ett klick. Eller två…

Syftet är alltså att på ett enkelt och lättillgängligt sätt ge dina säljare massor av information om era kunder. Som köphistorik, sådant de frekvent tittar på, vad de visat intresse för och så vidare. Sedan kan säljarna göra analyser och plocka ut rapporter som kan hjälpa dem ytterligare i deras säljarbete.

 


 Tack!

 

5 snabba fördelar med ett CRM

– Du har all kontaktdata samlad på ett ställe, snarare än utspritt på flera olika platser
– CRM:et blir en plats att enkelt återkoppla till vad gäller leads och aktiviteter
– Det är busenkelt att tilldela leads till olika säljare
– Dina säljare får ett effektivt säljstöd och kan bearbeta fler kunder samtidigt
– Det blir lättare att behålla existerande kunder

Vad tycker Infunnel?

En lista med korta fördelar i alla ära. Ibland vill man också höra vad riktiga människor faktiskt tycker. Är ett CRM verkligen något att ha? Och vad vinner man på att använda ett sådant verktyg? Några kunniga på kontoret fick därför säga sin mening!

martin_r
Martin Stenke – Partner & Digital strateg
Integrerat med Marketing Automation ger CRM ett effektivt, slutet leadsflöde med möjlighet att mäta ROMI – Return on Marketing Investment. Ett bra CRM hjälper dig att effektivisera och organisera dig och du slipper missa en säljmöjlighet för att någon tappade bollen med ett lead. Aldrig mer ett missat uppföljningssamtal!

 

jerker_r
Jerker Hörstedt – Partner & Försäljningschef
Som säljchef tycker jag såklart att det är skönt att kunna samla data om kunder på ett överskådligt sätt. Dessutmo hjälper CRM’et mig att prioritera aktiviteter och synliggöra resultat. Det bästa är att alla rapporterar i ett och samma system. Man får en bättre översikt då man vet hur alla kundinteraktioner ser ut.

Behöver DU ett CRM? Kolla vår checklista

I början kanske det fungerar utmärkt att ha viktig information på postit-lappar eller i Excel. Men när företaget växer och fler människor involveras blir det omöjligt att hålla koll på allt. Som säljare blir man plötsligt tvungen att hantera massvis med olika kontakter, både över tid men även inom själva kontakternas egna företag. Dessutom kommer andra säljare in i bilden och ni måste kunna dela information på ett smidigt sätt.

Då är ett CRM ganska bra att ha. Inom företaget kan ni samla all data på ett och samma ställe, och dessutom göra det tillgängligt i molnet. Då kan dina säljare lägga tid på det som är värdefullt: att fortsätta utveckla en bra relation med era kunder.

Så hur vet du om du verkligen behöver ett sådant här verktyg? Gör det enkelt för dig och kolla vår checklista. Om du kan bocka för något av följande påståenden är det nog dags att skaffa ett CRM.

» Ni får inte in tillräckligt med data

Detta eftersom dina säljare inte dokumenterar de kontakter de haft med kunder. Viktiga detaljer faller mellan stolarna och relationen med kunden påverkas.

» Rapporter och analyser stjäl all tid

Egentligen skulle du önska en månatlig översikt vad gäller företagets säljutveckling. Men eftersom det tar alldeles för lång tid att få fram det så blir det kanske inga rapporter alls. Istället vet man inte riktigt hur säljteamet presterar, eller ens vem som är företagets bästa säljare.

» Säljteamet har ingen gemensam datakälla för info

En del data förvaras här, en annan del data förvaras där, och ingen av säljarna har någon insyn i vad de andra gör. Inte du heller för den delen.

» Alla kunder behandlas likadant

Eftersom du inte har någon ordentlig data om dina prospects så skickar du samma information och erbjudanden till dem alla, trots att de befinner sig i olika faser av köpresan.

En väldigt enkel sammanfattning

Ett CRM-verktyg, som du kan köpa från diverse olika försäljare, är ett smart och smidigt sätt för företag att samla in data som kan hjälpa deras kunder. Det kan handla om att förse kunderna med en tjänst eller en produkt de vill ha, eller att kunna ge bättre kundservice. Samtidigt hjälper verktyget säljteamen att ordna affärer, behålla nuvarande kunder och bättre förstå exakt vilka kunderna egentligen är. Kort sag: utan ett CRM har du ingen riktig konkurrenskraft, eftersom alla andra kan utmanövrera dig.

Dela +

Thank you for letting us know!