Vad är en DMP och varför behöver du en?
Är du en av dem som hör kollegor och branschmänniskor prata om DMP men inte riktigt vet vad det är eller vad du ska ha det till?
DMP står för Data Management Platform och vi ska prata lite om vad en sådan kan göra och varför det kan vara bra för dig att ha en.
Fler och fler företag satsar på att implementera en strategi som bättre når ut till målgruppen och samtidigt drar till sig bra trafik. Själva tanken med en DMP är att kunna samla in mer data och få fler insikter om marknad, målgrupp och konkurrenter för att kunna förbättra kundrelationer och springa ifrån just konkurrenterna.
Hur fungerar en DMP?
En DMP samlar in första- och tredjehandsdata från massor av digitala kanaler, inklusive dina egna. För att kunna förstå hur kopplingen mellan dessa fungerar och hur du kan förbättra kundrelationer så måste man också veta att även om tredjehandsdata ofta innefattar köp eller avtal så kan man även få superviktig demografisk information och beteendedata som rör sajter du inte äger själv. Sedan finns det också andrahandsdata som skickats mellan två varumärken eller organisationer och som kan generera bättre målgruppsinriktning och fler möjligheter för båda parter.
Om du bara förlitar dig på förstahandsdata så kan du tjäna på det faktum att datan är exklusiv för dig, men du missar också en del information eftersom datans räckvidd är begränsad. Andrahandsdata kan istället erbjuda fördelar när det kommer till möjligheter, men innehåller allt som oftast ingen publik data. Tredjehandsdata i sin tur används mer och mer i programmatisk marknadsföring. Om du lyckas kombinera de här tre datatyperna i en DMP kan du begränsa din målgrupp ännu mer och vässa ditt fokus för budskap, kommunikation och engagemang så att de blir mer meningsfulla och framgångsrika.
5 skäl att använda en DMP
Bättre avkastning på dina annonser
Du har en hyfsat tight budget och många olika alternativ att välja på för att nå ut till din målgrupp. Då vill du se till att du har skapat kampanjer och valt de annonsplatser som levererar bäst avkastning på din investering. Och du vill att den avkastningen ska bestå av bättre responsratio, högre konvertering och ökad varumärkesigenkänning.
Effektiviserad data
Istället för att sprida ut datan på email, e-handelsplattformar, sociala kanaler etc så kan du samla all den på en och samma plats. Du får en tydligare helhetsbild kommer att förstå dina målgrupper, resultat och övergripande marknadsföring mycket bättre. Tack vare detta kan du fatta bättre affärsbeslut och få en bättre bild av hur din marknadsföringsstrategi egentligen behöver se ut. Med en DMP kan du dessutom samla in ny information och enkelt placera den i den data du redan har (genom att använda taggar på din webbplats, i emails, mobilappar och annonser som ständigt plockar in mer data). En DMP kan alltså ge dig större kontroll på datan och organiserar den dessutom på bästa sätt så att du inte missar viktiga mönster och händelser som du kan använda för att generera högre omsättning.
Bättre koll på marknadsbudgeten
Med tillgång till hundratals dataleverantörer och med bättre information om den data du har i din DMP blir det ännu lättare att budgetera din marknadsföring och besluta vilka kanaler du bör använda. Eftersom alla handlingar och kostnader du satt upp i marknadsbudgeten måste gå att förklara och kopplas till ett strategiskt mål så är en DMP perfekt. Den förser dig med ramverket som gör att du kan hålla stenkoll på resultaten, fortsätta arbeta inom din uppsatta budget och avgöra hur framtidens kostnader kommer att se ut.
Hantera flera kampanjer på olika enheter
Ju fler kampanjer och enheter du adderar till din digitala marknadsstrategi, desto komplexare och besvärligare blir marknadsprocessen (trots möjligheten att maximera räckvidden). Men detta slipper du med en DMP eftersom den fungerar som en hub för alla aktiviteter och därmed kan sprida ut all nödvändig data, spåra olika budskap och enheter samt samla in mer data från varje kampanj. Data som sedan kan studeras i efterhand. Systemet gör alltså allt det jobbiga medan det levererar data på ett sätt som du kan förstå.
Hitta nya potentiella målgruppssegment
En DMP förser ofta med nya sätt för dig att se på din segmentering, och det gör att du kan hitta nya grupper som du kanske inte sett tidigare eller ens visste existerade. Systemets processar den data som finns tillgänglig så snabbt att en normal marknadsförare inte skulle klara av det ens på flera år. Därför kan en DMP identifiera nya mönster och sätt att titta på målgruppen på ett mycket djupare plan än tidigare. Det landar till slut ned i en bild av hur dessa nya grupper ser ut och vilka budskap som fungerar bäst för just dem.
Kort sagt: En DMP kan vara bra att ha av flera olika anledningar. Men det beror självklart också på vilken typ av företag ni är, om en DMP är rätt väg för er att gå eller om ni ska satsa på någonting annat. Om du är nyfiken kan vi nämna att några av de större återförsäljarna inkluderar BlueKai, Adobe och Krux, för att nämna några. Oavsett vilket du väljer finns det många fördelar att dra nytta av, men systemet måste implementeras av en anledning. Inte bara för att.