Du använder en gammal webbläsare. Var god uppgradera för att få en bättre upplevelse.
Leading Technology

Skillnaden mellan Pardot och Marketing Cloud

Innan vi påbörjar att bena upp skillnaderna så skall det tilläggas att Pardot och Marketing Cloud har många likheter. Salesforce erbjuder nämligen två kompetenta plattformar när man är på resan att välja Marketing Automation system.

Övergripande så erbjuder de båda systemen samma lösning och trots att många funktionaliteter delas av de båda så har de sina egna specifika egenskaper och tekniska fördelar och nackdelar sinsemellan. Vad är då skillnaden mellan dessa system? Det skall vi försöka reda ut. 

Låt oss titta lite närmare.

Pardot – bearbeta och skapa leads

Pardot lanserades först och främst som en B2B (Business-to-Business) marketing automation lösning och det måste man säga är en sanning fortfarande idag. Fokus ligger på email kampanjer och lead nurturing som redskap för att nå målet att identifiera, bearbeta samt att slutligen konvertera potentiella kunder till aktiva kunder som säljavdelningen slutligen kan hantera. Alltså, en kraftfull plattform för all typ av lead hantering. 

Systemets styrkor ligger i kraften och den relativa enkelheten att snabbt komma igång. Alla verktyg finns för att kunna bearbeta en affärskund. Här finns kompetenta verktyg för byggande och design av email, landningssidor, kampanjer, automationer och automatiserade kundflöden. Enklare rapportering och analys finns inbyggt och kan utökas med B2B Marketing Analytics och Engagement History. Med Salesforce Engage kan man dela marknadsföringsverktyg och analys till säljare i Sales Cloud.

Pardot är även ett relativt billigt marknadsföringssystem med tanke på den nytta och kraft som tillförs företaget. 

Pardot är väl integrerad med Salesforce CRM och med Pardot Lightning blir integrationen mer och mer tydlig. Med en unifierad login så kan användaren hantera både CRM och Pardot ifrån samma vy vilket gör det mycket enklare för användaren att få överblick över företagets sälj- och marknadsföringsdata. 

Sammanfattningsvis så är Pardot det perfekta verktyget för B2B kunder som behöver ett kraftfullt verktyg att med email som bas bearbeta och hantera kundflöden. Har man en mer komplicerad uppsättning datapunkter rörande sin marknadsföring såsom sociala medier, mobil och digital reklam så finns det begränsningar i Pardot.

 

Marketing Cloud – den kompletta MA plattformen

Marketing Cloud har egentligen allt som Pardot kan erbjuda fast en hel del mer. Då systemet i grunden designades att vara ett B2C system så finns här lösningar att integrera alla dina digitala kanaler. Om din marknadsföringsmix inkluderar email, mobil, e-handel, sociala medier och digital reklam så finns det bra stöd för detta. Här kan du bygga spännande kundresor där alla dessa kanaler tas om hand.

Här finns även en utvecklad databashantering som ger möjligheten att segmentera kunddata och för att utöka och förstärka sin datamodell. 

I likhet med Pardot så finns här starka verktyg att automatisera processer. Här går Marketing Cloud steget längre och erbjuder fler funktioner än sitt syster system. Ett inneboende FTP hjälper till att importera och exportera data är ett sådant exempel.

Nackdelarna med Marketing Cloud är få men de mest uppenbara är kostnaden och att det krävs en hel del tekniska förkunskaper för att komma igång och löpande hantera systemet. En annan sak är rapporteringen som i grundutförandet är ganska begränsat. För att få till en meriterad rapportering och analys så behöver man köpa till analysverktygen Datorama och/eller Tableau.

Annars är Marketing Cloud oerhört kapabelt som kan användas med fördel separat men blir oerhört kraftfullt kombinerat med ett integrerat CRM system såsom Sales Cloud. 

Låt oss summera

  • Pardot är först och främst ett B2B system medan Marketing Cloud är mer mångsidigt men får ses som ett utpräglat B2C system. 
  • Pardot är utformat för hantera mindre kunddatabaser med fokus på företagskunder. Marketing Cloud däremot har ett ett eget kraftfullt kunddatabas system för hantering och segmentering av miljontals kunder. 
  • Pardot erbjuder en relativt enkel infasning medan Marketing Cloud kräver resurser som har inblick i html, databashantering och SQL. 
  • Pardot är en betydligt billigare lösning än Marketing Cloud. Pardot kommer som en plattform (analys och AI som add ons) medan Marketing Cloud hanteras och köps i moduler. 
  • Pardot är perfekt för Lead generation och Lead Nurturing via email medan Marketing Cloud erbjuder skräddarsydda 1:1 kundresor som involverar en en mängd olika marknadskanaler såsom sociala och mobila sådana.
  • Pardot har svagt stöd för avancerad social media- och SMS hantering. Marketing Cloud däremot har egna studios där man kan bygga lösningar och publicera uppdateringar.    
  • Pardot kan erbjuda bättre samverkansverktyg mellan företagets sälj- och marknadsteam.
  • Marketing Cloud har en egen kraftfull databas som ger stöd till egen design och avancerad segmentering. 

Vilket system ska man då välja?

Trots likheterna mellan systemen så är valet kanske lättare än du tror. Som vi nämnt så är båda systemen kompetenta marketing automation plattformar men deras inneboende design gör att de passar lite olika typer av kunder. Har man redan ett CRM, har man en mindre kunddatabas av företagskunder och kanske inte använder sociala medier och mobil i hög utsträckning så är Pardot systemet för dig. Pardot erbjuder många verktyg för att kvalificera kunder som senare kan bearbetas av företagets säljare. Systemet river murar mellan sälj och marknad genom att underlätta informationsgivning mellan avdelningarna. 

Har du däremot ett stort antal kunder och i synnerhet privatkunder där varje kundresa är unik och där email bara är en del av din marknadsmix vid sidan om sociala medier, mobil och digital reklam så ska du förmodligen välja Marketing Cloud. Avslutas kundresan via en e-handel eller en hemsida så har du inte mycket val.

Marketing Cloud är således lösningen för dig som primärt arbetar med B2C, skapar unika 1:1 kundresor och har en marknadsmix som spänner över alla digitala kanaler.

Fortfarande osäker? Kontakta oss på Infunnel. Vi hjälper gärna tilll med att guida dig till rätt Marketing Automation plattform.