Så undviker du att bli en svartlistad avsändare
En av de större globala aktörerna som kan göra dig till en svartlistad avsändare, Spamhaus, har gått hårt åt marknadsföringsbranschen den senaste tiden.
Nyligen hamnade ett flertal avsändare på deras svarta lista, och det är det absolut sista stället man vill vara på. När man väl hamnat där och blivit en svartlistad avsändare plockar emailleverantörer upp det och blockerar nämnda IP-nummer.
Summa summarum: ditt emailprogram tvärnitar och kommer aldrig vidare. Så vad kan du göra?
Implicit Single Opt-In
Implicit Single Opt-Ins är väl använt, men knappast det bästa sättet att samla in kontakter på. Det här sker när en person fyller i ett formulär, exempelvis för att ladda ned något eller registrera sig på ett event. En person kan också registrera sig på en tredjeparts-sida, och den sidan delar i sin tur med sig av emailadresserna till andra. Oavsett så måste webbplatsens policy slå fast att man genom att registrera sig, automatiskt optar in för email-marknadsföring (Mer om GDPR här). Ergo: du laddar ned något och skrivs automatiskt, och ofta omedvetet, upp på en emaillista. Inte så respektfullt.
Hiss
- Det är väldigt vanligt inom B2B
- Kräver minsta möjliga ansträngning av både företag och kund
- Låg risk att personen som skriver upp sig försvinner på vägen, vilket ju kan ske om man har en process som kräver bekräftelse
Diss
- En person som lämnat ifrån sig sin email kanske inte förstår till 100% vad det innebär. Personen kan exempelvis glömma bort det, och när du senare skickar mail blir du markerad som spam.
- När du fått namn från ett event betyder det inte nödvändigtvis att personerna vill få marknadsförings-email ned i inkorgen. Om du då skickar ett email som de inte förväntar sig kan det förstöra tilliten i er relation
- En existerande lista som du inte gått igenom kan förstöra mycket. Om du stoppar in hela den listan i systemet och alla kontakter sedan får ett email de inte bett om kan du räkna med att många blir sura
Undvik svartlistning med Explicit Opt-In
De bästa sättet att undvika att bli en svartlistad avsändare är att använda Explicit Opt-In eller Confirmed- eller Double Opt-In. Jaha, och vad betyder det egentligen? Det här sker när en person medvetet skriver upp sig för email-marknadsföring. Det sker ofta när man hoppar på ett nyhetsbrev, eller när man laddar ned något via ett formulär och det finns en checkbox man kan kryssa i för att få nyheter och uppdateringar.
Hiss
- Det är också väldigt vanligt inom B2B och B2C
- Kräver inte heller någon större ansträngning för vare sig prenumerant eller företag
- Du vet att den som skriver upp sig gör det medvetet och därmed troligtvis är intresserad på riktigt
Diss
- Även här kan en person som skrivit upp sig lätt glömma bort det eftersom en Explicit Opt-In inte använder någon form av bekräftelse för prenumeranten
- Det finns en risk att människor inte klickar i checkboxen, eftersom det kräver en faktiskt handling (i jämförelse med Implicit Opt-In)
Confirmed/Double Opt-In
Efter att en person lämnat sin email för att skriva upp sig på exempelvis ett nyhetsbrev skickas automatiskt ett bekräftelsemail till personen. Via detta måste man klicka på en länk eller knapp för att, som sagt, bekräfta att man verkligen vill skriva upp sig.
Hiss
- Absolut ingen svartlistning!
- Högre engagemang eftersom du bara skickar till prenumeranter som verkligen är intresserade
- Färre klagomål eftersom dina email troligtvis inte kommer att rapporteras som spam
- Förbättrad leverans tack vare färre klagomål, högre engagemang och bättre open rates
- Du får ett ännu bättre rykte
Diss
- Prenumeranten kan bli distraherad av annat innan denne kan klicka i bekräftelsemailet
- Ditt bekräftelsemail kan hamna i prenumerantens filter istället för i inkorgen
Slutsats
Det finns alltså några olika alternativ att välja mellan. Och visst kan du fortsätta använda dig av Implicit Opt-Ins, men frågan är om det är värt det? Om du är det minsta orolig över att hamna på en lista som kan förstöra hela din email-strategi så är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Välj confirmed/Double Opt-In så behöver du aldrig vara orolig igen. Dessutom kan du garantera en betydligt högre kvalitet på din kontaktlista. Win-Win! Har du fler saker du funderar över i förhållande till email-marknadsföring? Hör av dig!