Så börjar du jobba med digitala leads
Många pratar idag om Digital Transformation, Big Data och Marketing Automation.
Buzzwords. Ord som utan struktur och mening blir ganska tomma. Så var börjar man? Jag har haft anledning att fundera på detta dagligen de senaste fem åren. Hur kan vi jobba mer affärsmässigt i våra digitala kanaler? Hur kan vi få marknad, sälj, IT och produktägare att springa i samma takt, åt samma håll – det vill säga det håll som leder till fler och bättre affärer?
Marketing Automation Onboarding
Vi anser nu att vi har mejslat fram Nordens ledande modell för att skapa, kvalificera och generera leads. Det är en härlig kombination av väl valda delar Marketing Automation, CRM och Content Marketing. Bland annat. Efter flera år av optimering och testande känner vi att vi landat i ett koncept som faktiskt fungerar. Ett koncept som får stora organisationer och företag inom B2B att börja tänka rätt, och som samordnar alla resurser mot ett och samma mål. Vissa framgångsfaktorer är tråkiga och välkända: hårt arbete, iterativ utveckling, task management, rutiner, formulär och checklistor är några av dem.
Det mer intressanta är snarare hur vi på ett mycket effektivt sätt kunnat ta våra kunder från hypotes till resultat. Från första kampanj till MQL, och från MQL till avslutad affär. Hur vi kunnat räkna konkret på värdet av ett besök, en kontakt eller ett kvalificerat lead. Hur ett lead kopplat till rätt data kan ge en säljare kraften att stänga en affär baserat på data. Data som innebär kunskap om kundens behov, önskemål, intressen och köpkraft.
Kanske tycker man dessutom att det är kul att veta vilken social media-kanal som skapar flest leads, eller vilka mailrubriker som faktiskt konverterar? Kolla in Marketing Automation Onboarding.