Lyssna på en Podcast om Marketing Automation
Marketing Automation är hett 2019. Men fortfarande finns det många olika tolkningar och synsätt kring vad det faktiskt är för något. I denna podcast om Marketing Automation reder jag ut begreppen tillsammans med Tony Hammarlund.
Du får dessutom höra hur du kommer igång med Marketing Automation, var många företag går fel och hur viktigt det är att arbeta tvärfunktionellt för att lyckas.
Jag förklarar också:
- Varför du först bör skapa ett pilot-case.
- Hur du undviker att skapa monstret.
- Och varför jag hellre pratar Right Data än Big Data.
Några hållpunkter i podden:
[2:25] Vi inleder med att prata om: Vad är Marketing Automation och vilka kanaler man kan arbeta med? Jag lyfter sedan fram exempel på hur det kan användas och berättar även om hur vi själva arbetar med Marketing Automation.
[10:30] Jag förklarar en del vanliga begrepp som är bra att ha koll på. Vi pratar även om skillnader, och likheter, för Marketing Automation inom B2B kontra B2C.
[17:42] Vi pratar om var man börjar och lyfter vikten av att utgå från kundresan. Jag förklarar också hur man väljer var man ska börja och varför jag förespråkar att börja med ett pilot-case med tydliga avgränsningar.
[20:33] Här berättar jag om vanliga fel jag ser att många företag gör när de börjar arbeta med Marketing Automation och hur man undviker att skapa ”monstret”.
[25:24] Här diskuterar vi vad en strategi bör innehålla med allt från målsättning och datamodell till distributionsplan och kampanjflöden. Jag lyfter bland annat fram varför jag föredrar Right Data före Big Data.
[33:48] Jag förklarar hur man börjar implementera sin plan. Vi diskuterar även verktyg och hur man bör tänka när man väljer, samt vilka kompetenser man behöver för att lyckas med arbetet.
[47:24] Jag berättar om vilka trender jag ser inom Marketing Automation och hur de stora plattformarna utvecklas. Vi pratar också om vilka kanaler ny teknik möjliggör att vi kan arbeta med.
Mer information, och fler spännande poddar om Digital Marknadsföring hittar du här.
Vill du läsa mer om Marketing Autiomation? Besök vårt resursbibliotek!