Du använder en gammal webbläsare. Var god uppgradera för att få en bättre upplevelse.
Leading Technology

Pardot flyger högre och högre med Lightning

Det tog hela 5 år från det att Salesforce köpte Pardot till att man lanserade appen till Lightning. Ett välkommet drag för alla som arbetar i Salesforce/Pardot och är i gränslandet mellan sälj och marknad. Det tog som sagt ett bra tag men sedan dess har utvecklingen tagit fart på allvar. Många spännande förbättringar har introducerats till Pardot de senaste åren och det fortsätter med stormsteg. Ni har säkert sett att i och med Salesforce Winter ‘22 release så har förbättringar till Email Content Builder samt en riktigt bra ny Landing Page Builder för Lightning lanserats. Dessutom fick vi se spännande Einstein funktioner och integrationer till bl a Slack. Men det stannar inte där, många nya intressanta uppdateringar kommer nu under Spring ´22 release.

 

Pardot/Slack integration

I förra releasen introducerades möjligheten att skicka meddelanden till Slack från Completion Actions. Nu använder ju inte alla Slack men för oss som gör det är detta en välkommen funktionalitet. Att ha möjligheten att skicka meddelanden direkt in i en Slack kanal öppnar upp för en snabbare och effektivare hantering av kunddata och därmed en bättre förståelse av kunden vilket gör att vidare analys är möjlig. Skapa t.ex en säljkanal i Slack och skicka meddelanden direkt till era säljare när kunden interagerar med er hemsida, era e-mail, era formulär eller era filer. Idag finns ju möjligheten att skicka meddelanden till Salesforce men att även kunna använda en meddelande app som Slack så lägger vi ytterligare en lager av direktkommunikation till företagets anställda om hur kunder interagerar med och visar intresse för företaget. 

Under våren lanseras även en ny Tab där det i mer detalj står vilket email eller annan Pardot asset som genererade meddelandet, vilken trigger som startade flödet (eg Email Open), när det hände etc. 

Klart ett drag från Salesforce att få fler att använda Slack men vi som redan har Slack bara tackar och tar emot. Alltid användbart med fler kommunikationskanaler. 

 

Lightning Landing Page Builder

 

Att nu Salesforce arbetar vidare med att integrera Pardot i Lightning plattformen blev extra tydligt med steget att introducera Lightning Landing Page Builder. Ett naturligt steg efter det lyckade intåget av Lightning Email Builder. Med nya Landing Page Builder har man skapat ett intuitivt drag-and-drop interface som både gör det roligare och enklare att bygga sina egna landningssidor. 

Buildern är nära kopplad till Salesforce CMS vilket gör det enklare att ladda upp dokument och bilder men framförallt gör det livet lättare att hitta allt sitt innehåll i ett väl kategoriserat bibliotek. 

 

Men det finns andra fördelar givetvis: 

  • Alla sidor som skapas i Lightning Page Builder är naturligt responsiva och kräver ingen extra html trimning för att se bra ut i alla typer av enheter.
  • Landing Pages sparas som objekt i Salesforce vilket öppnar upp för nya möjliga nya lösningar. En Landing page Related List dyker upp på Campaign objektet i Salesforce. En annan fördel med att ha Landing Pages som eget objekt i Salesforce gör det enkelt att sätta upp en Campaign rapport med tillhörande Landing Pages.
  • Bygg formulär i Pardot och integrera dem i Lightning Landing Page Builder och formulärets stil anpassar sig till sidans design. Om det ändå skulle behövas design korrigeringar så kan du göra detta direkt i Landing Page Buildern. Enkelt och smart utan att behöva ändra i html koden. 
  • Översikten på varje Landing Page record ger en bra överblick över status (draft/published), mått på engagemang, kampanj tillhörighet etc. Totalbilden har väsentligt förbättrats. 

 

  • Handlebar Markup Language (HML) har ju funnits ett tag men med Lightning Landing Page Builder måste vi säga hejdå till Variable tags (%%). HML är ett betydligt kraftfullare språk än PML men framförallt blir det enklare att integrera olika typer av Salesforce content då vi nu får en harmoniserad standard mellan systemen. För Pardot användare innebär det ett bättre verktyg för att göra innehållet mer personligt då man utöver att dynamiskt populera sina landningssidor med personligt innehåll från existerande data nu även har möjligheten att lägga till If/Else satser. 
  • Det finns nu möjlighet att lägga till Header/Footer kod som till exempel kan användas till att spåra Google Analytics data. 
  • I senaste releasen Spring ´22 så kommer även förbyggda layouter att finnas tillgängliga. Smidigt att ha som mall för vidare bearbetning av designen. 
  • Om du vill definiera en sida för omdirigering när din landningssida tas bort så finns nu denna möjlighet.

 

Använd Lightning Email i Engagement Programs

Vi vet nu att Lightning Email Content är tillgänglig att användas i Engagement Programs. 

Nu till våren kommer vi även att kunna använda Lightning Email Content i Automation Rules och Completion Actions. 

Det enda du behöver göra är att aktivera funktionen för dina emails. Enkelt och mycket användbart och såklart nödvändigt om man vill ta steget att migrera till Lightning Email. 

Förresten så måste jag tillägga att avsändar alternativet “Account CRM User Custom Field” är en liten funktion som kan göra livet enklare. Det finns användningsområden då man inte kan använda mailadresser från Assigned Users, enstaka General Users eller Account Owners. Det kan vara så att man vill använda särskilt öronmärkta personer som inte är Account owners och är olika beroende på vilken kund man skickar till. Dessa kan definieras på ett custom fält på Lead eller Contact. Notera att du måste skapa ett lookup fält från Lead/Contact till User objektet. När du mappar fältet till Pardot använd fält typen “CRM User”. Mer flexibilitet och kan vara mycket användbart.

 

Enklare att förstå opt-outs och bounces med Mailability Insights

Ni har säkert sett de nya Mailability fälten på Prospects. Att man har Soft- och Hard bounces, Do Not Email samt Opted Out i en samlad vy gör det mycket enklare att snabbt förstå varför kunden inte har fått ett mail, vilken typ av mail företaget får skicka och givetvis dess övergripande status. Den viktigaste nyheten är att fälten Opted Out och Do Not Email inte är integrerade. Ett av dessa fält kan nu ändras utan att det andra påverkas. Nu kan administratörer även uppdatera Opt Out fältet samt göra en reset på Bounce fälten om det skulle krävas. 

 

Många nya Einstein funktioner

Förra året kom Einstein Send Time Optimization som var en riktigt användbar funktion där man kan definiera ett tidsspann under vilken Salesforce själv bestämmer bästa sändtid för varje enskild mottagare. Sedan kom Einstein Key Account Identification som identifierar kunder som med hög sannolikhet kommer att konvertera. Ytterligare en fiffig funktion är Einstein Engagement Frequency som ersätter nödvändigheten att separat automatisera hur ofta och när en kund har blivit mailad för att sedan lägga dessa i en Suppression lista. Detta tar Einstein hand om och man kan nu använda fältvärdet “Saturated” för att enkelt sortera ut kunder som blivit mailade nyligen och/eller kanske alltför ofta.

 

Rapport som adresserar Apples nya “Apple Mail Privacy Protection”

Det var många marknadsförare som blev lite nervösa när Apple meddelade att deras email client lägger in ett skydd för att spåra Email Opens, genom deras Apple Mail Privacy Protection. Funktionen gör att IP-adressen göms och på det viset inte kan spåras. Givetvis bra för slutanvändaren men det gör det lite svårare för marknadsförare att mäta kundens interaktioner med företagets email. Pardot lanserar nu en rapport som heter Open Rules Audit. Den visar vilka automationer som vilar sig på Email Open Rates. Den förenklar strategi skiftet från att analysera Email Open Rates till andra mätvärden. Klick och konverteringar kommer med stor sannolikhet att bli viktigare nyckeltal framledes. 

Finns att begrunda under Reporting-Marketing Assets-Open Rules Audit

 

Tempot tilltar

Man måste säga att tempot i att integrera Pardot till Lightning plattformen har tagit enorma steg den senaste tiden efter många år av stillsamma förväntningar. Det vi har sett de senaste åren med nya Lightning versioner av Email- och Landing Page Builders har inte bara resulterat i en välbehövd ansiktslyftning utan även att många nya, nyttiga och smarta funktioner har lanserats. Ju mer Pardot integreras med Salesforce desto mer öppnas möjligheter till att använda gemensam data på ett mer ändamålsenligt sätt. Gränsen mellan sälj- och marknad suddas ut. Vi kommer att se mer och mer uppdateringar i framtida releaser men det lär ske droppvis då Salesforce som sagt gillar att lägga lite drama inför varje ny uppdatering. Låt oss vara uppriktiga, den stora banbrytaren kommer när Pardot kan ta del av Salesforce mer kraftfulla flöden och processer men låt oss vara riktigt nöjda med detta så länge. Pardot är en mycket mer kompetent plattform idag än den varit någonsin tidigare. Pardot börjar flyga på riktigt hög höjd nu och glöm nu inte att ta de fulla stegen till Lightning. Pardot Classic kommer att pensioneras i oktober 2022.