Du använder en gammal webbläsare. Var god uppgradera för att få en bättre upplevelse.
Adapted Process

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation är ett begrepp som det pratas mycket om. Särskilt om du jobbar på en sälj- eller marknadsavdelning. Så vad innebär det och vad är syftet? Och kanske viktigast av allt; kan det hjälpa just ditt företag att effektivisera leadshantering och i slutändan sälja mer?

Marketing Automation är en process som gör det möjligt att effektivisera, automatisera och mäta arbetsflöden relaterat kring din marknadsföring och försäljning. Kort sagt, ett samlingsnamn för ett helt kommunikationskoncept där syftet är att omvandla okända användare till kända användare och slutligen kunder.

Med hjälp av ett Marketing Automation system kan du strömlinjeforma dina arbetsflöden, arbeta mer effektivt, mäta dina sälj- och marknadsaktiviteter och därmed få koll på din avkastning/ROI.

Så vilka arbetsflöden pratar vi om? Med ett kraftfullt Marketing Automation system kan du göra följande:
  • E-postmarknadsföring
  • Skapa landningssidor
  • Automatisera kampanjer över flera kanaler
  • Segmentera din målgrupp
  • Leadscoring och nurturing
  • Korsförsäljning och merförsäljning
  • Personalisera meddelanden
  • Mäta ROI/avkastning

Troligtvis känner du igen många av av aktiviteterna och gör säkert flera av dem redan idag. Oftast görs de manuellt och i flera system. I takt med att verksamheten växer blir det svårare att hantera 1:1-relationen med kunderna med hjälp av de manuella verktyg du har tillgång till.

Det är då Marketing Automation kommer till nytta.

Med rätt kunskaper och en väl konfigurerad plattform kan ett fåtal personer bli ett kraftfullt, globalt marknadsföringsteam som arbetar kostnadseffektivt. Då kan ditt team skapa en marknadsföringskampanj för att marknadsföra din produkt eller tjänst i flera kanaler, som e-post, sociala medier och SMS. Allt via en enda plattform.

>84% av konsumenterna förväntas bli behandlade som en person, inte en siffra*

Och här har vi då en av tjusningarna med Marketing Automation. Marketing Automation ÄR förmågan att skicka relevanta och riktade meddelanden till rätt person vid rätt tidpunkt. Och allra helst gör du det personligt.

Marketing Automation sammankopplar alla kanaler; med hjälp av innehåll, intressen, erbjudanden, aktiviteter och engagemang får en användare precis vad den är intresserad av och behöver för att fatta ett beslut som (exempelvis) kan leda till köp av en produkt eller tjänst.

Marketing Automation gör det enklare för dig att kommunicera med dina potentiella kunder vid rätt tillfälle, i rätt kanal och på rätt sätt.

När behöver du Marketing Automation?

Här är ett par snabba frågor du kan ställa dig själv om ditt företag och era aktiviteter:

  • Kan du identifiera, mäta och engagera potentiella kunder online?
  • Har du en strukturerad lista på potentiella kunder där du kan prioritera dem baserat på sannolikhet till köp?
  • Filtrerar du dina leads baserat på nivån i engagemang och intresse?
  • Kan du göra en gedigen marknadsanalys och studera mätdata för att se avkastningen på marknadsföringsinsatser samt identifiera förbättringsmöjligheter?
  • Kan du göra allt detta utan att slå pannan blodig? =) Inte? Med ett kraftfullt Marketing Automation system får du allt samlat på ett ställe.

Några myter kring Marketing Automation:

Det finns några myter om Marketing Automation som svävar runt där ute och här är några av de vanligaste som jag sprungit på:

    1. Marketing Automation handlar bara om e-postutskick
      Detta stämmer inte. Det omfattar alla kanaler, från sociala medier till postala utskick. Jag är en stor förespråkare för e-post då det är en extremt värdefull kanal men e-post är bara en liten del av vad Marketing Automation-plattformen gör.

 

    1. Marketing Automation ersätter ditt marknadsföringsteam
      Ett Marketing Automation-system tillåter ditt marknadsföringsteam att arbeta mer effektivt men ersätter definitivt inte ditt team. Marketing Automation gör inte dina kampanjer åt dig, men tekniken gör att du kan skala dina marknadsföringsaktiviteter på ett effektivt och hållbart sätt.

 

  1. Marketing Automation är bara något för marknadsavdelningen
    Det är inte heller ovanligt med missuppfattningen att Marketing Automation bara är något som ska användas av ett marknadsföringsteam, eller att det bara är avdelningen på marknad som har nytta av det. Och ja, det är personerna på marknadsavdelningen som kommer använda programvaran mest, men det finns också stora fördelar för din säljavdelning. Automatisering av marknadsföringsaktiviteter underlättar för säljare genom att hjälpa dig att definiera leads mer effektivt vilket leder till en smidigare övergång från marknad till försäljning.
Varför Marketing Automation och varför är det rätt tid nu?

De som använder Marketing Automation på rätt sätt idag gör sina kampanjer mer exakta och anpassade mot både sälj och marknad vilket ger säljavdelningen en ökad möjlighet till ett bättre resultat med högre avkastning.

Ett väl konfigurerat Marketing Automation-system blir ett verktyg som ger dig en större inblick i hela kundresan, med detaljer i köptratten, som gör att det blir enklare och mer effektivt att avgöra när ett lead är redo att köpa. En tillgång alla dagens marknadsförare bör se som en absolut nödvändighet.

Marketing Automation är navet i din marknadsföring som ger dig möjligheten att skala upp dina kampanjer, nå potentiella kunder på ett effektivt sätt, kvalificerar dina leads och åskådliggöra din avkastning

Behöver du hjälp att komma igång med Marketing Automation eller vill du optimera ditt nuvarande arbete? Kontakta oss så tar vi tag i det tillsammans!


*Källa: Salesforce. Läs mer om hur dagens konsumenter fungerar med hjälp av Salesforce research –> här <–

Dela +

Thank you for letting us know!