Du använder en gammal webbläsare. Var god uppgradera för att få en bättre upplevelse.
Leading Technology

Är dina email redo för Dark Mode?

Efter att Apple förra året öppnade upp för Dark Mode på desktop, kommer nu den populära inställningen även till iPhones (iOS 13 och senare). Vi som älskar att skapa email och vet att de flesta av dem läses i telefonen, undrar givetvis hur vi kan att påverka upplevelsen för våra läsare som gått över till den mörka sidan.

Dark Mode innebär att du som användare kan välja en mörk färgpalett som default i alla fönster, menyer, vyer med mera. Du kan även välja att få automatisk Dark eller Light Mode beroende på vilken tid på dygnet det är. För den med känsliga ögon eller som arbetar i dunkel belysning kan inställningen vara till stor hjälp då andelen blått ljus i ögonen minimeras och ögat ansträngs inte lika mycket som med en ljus färgpalett.

Target Dark Mode-användare för skräddarsytt innehåll

Tidigare gick det inte att se vilka som använde Dark Mode, vilket gjorde det svårt för designers och utvecklare att skapa specifika email till den gruppen. Man fick alltså göra det bästa av situationen och se till att emailet såg tillräckligt bra ut i mörk som ljus färgpalett. Med iOS 13 kan du dock skapa en emailupplevelse skräddarsydd för de som föredrar det mörka temat.

Med iOS 13 kommer Apple Mail att blir den första stora email-klienten som stöder CSS media queryn: @media (prefers-color-scheme: dark). Det innebär att du nu kan designa email för både mörkt och ljust tema. Bland annat kanske du vill lägga in speciella bakgrunder, fontfärger och bilder som passar Dark Mode bättre. Till exempel en vit version av en logotyp som vanligtvis är svart.

Dark Mode appliceras enkelt på personliga och textversioner av email där färgerna inverteras automatiskt bakom kulisserna och du behöver inte tänka mer på det. Med HTML däremot, är det inte lika lätt. Dark mode appliceras inte automatiskt på HTML så du behöver inte oroa dig för att din kod ska få spel i Dark Mode.

Tips för att optimera dina mörka email

Med ökande användning av Dark Mode, bör du kanske över och justera din email så att de kan läsas med så bra upplevelse som möjligt i både ljust och mörkt läge. Här är några saker du kan tänka lite extra på:

Gör den vita bakgrundsfärgen mjukare
Om du absolut behöver använda vit bakgrund i dina Dark Mode-email, se till att mjuka upp upplevelsen genom att använda en mörkare ton av vit. Färgstarka bakgrunder kan bli väldigt ansträngande för Dark Mode-användare att se på då kontrasten från mörkt till ljust skapar en mindre bra läsupplevelse.

Använd bilder med transparent bakgrund
Om du har vit bakgrund på en bild eller logotyp kommer denna givetvis att synas i ett mörkt tema och får ditt email att se oproffsigt och slarvigt ut för dina läsare.

Undvik att mixa bilder och bakgrundsfärger
Om du, som många grafiska designers gör, till exempel kombinerar bakgrundsfärger för att skapa knappar och andra andra designelement. Tänk på att bakgrunden kan ändras i Dark Mode, men bilderna gör det inte.

Lägg en vit kant runt din mörka font
Om du lägger på en vit kant runt mörkare fonter, så syns det knappt i ljust tema, men förstärker upp fonten betydligt i mörkt tema och gör det mer läsbart.

Testa, testa och testa
Det viktigaste tipset är att alltid testa dina email i både Dark- och Light Mode. Då ser du hur dina bilder ser ut mot bakgrunden, om din font behöver högre kontrast i Dark Mode för att synas, eller om det kanske blir mer svårläst med högre kontrast – speciellt för personer med nedsatt syn. Genom att testa ser du vilka inställningar som passar bäst tillsammans och i både mörka som ljusa lägen.

Läs även Apples egna guidelines om optimering i Dark Mode här. För att få regelbundna updates om allt som ligger under paraplyet för Marketing i allmänhet och Marketing Automation i synnerhet, signa upp på nyhetsbrevet och följ oss på Linkedin. Vill du ha hjälp med din egen Dark Mode-utveckling? Kontakta oss gärna så hjälper vi till!

 

 

Dela +

Thank you for letting us know!