Därför behöver du en contentkalender
Att planera och schemalägga sina contentinsatser är ett omfattande arbete. Betydligt tuffare än många tror. Då är en contentkalender -innehållskalender, oumbärlig.
Undvik kaos
Föreställ dig hur ditt liv skulle se ut om du inte hade en kalender som kopplade samman ditt jobb med ditt privatliv. Det är enkelt att tänka sig hur livet skulle se ut om du inte hade en detaljerad och effektiv överblick av vad du ska göra idag, den här veckan, den här månaden, när du har möten, vem du ska träffa, när dina deadlines är och så vidare. Kaos alltså. Av samma anledning behöver du en innehållskalender. För att få en fram översikt av vad som sker, när och hur. Vad behöver publiceras när, i vilken kanal och av vem?
5 fördelar med en contentkalender
Att försöka styra sin contentplanering utan en ordentlig kalender med rejäl översikt är nästintill omöjligt. Hur kan man hålla koll på alla sina olika kanaler genom att gå igenom dem en och en? Eller genom att använda exempelvis ett statiskt Exceldokument? Även om dokumentet kan ge en insyn i framtida kommunikationsinsatser måste du ändå in och jobba i respektive kanal var för sig. Problemet är ju dock att man inte förstår hur mycket onödig tid man egentligen lägger på det innan man testar något effektivare. Som en automatiserad contentkalender. Fördelarna är många, men det vi på Infunnel uppskattar mest är följande;
1. Framförhållning & Struktur
Att planera framåt, och även titta bakåt, är helt plötsligt mycket enklare och smidigare. Och eftersom kalendern kan integrera alla dina olika kanaler blir det lättare att se hur de korrelerar. Att bygga marknadspusslet bit för bit blir betydligt enklare när man snabbt kan se vilket content som pushas i olika kanaler och vid vilka tidpunkter.
2. Hantera allt du skapar på en enda plats
Glöm tiden då du fick klicka runt bland alla olika system som hörde samman med att skapa content. Då du fick skriva ihop ett blogginlägg och sociala meddelanden i separata dokument, logga in i respektive social kanal och använda copy+paste överallt. Nu skapas allting som rör ditt content och dina sociala kanaler på ett och samma ställe. Skapa ett blogginlägg, koppla enkelt på sociala meddelanden, schemalägg dem för hur lång tid framåt du än önskar och kör. Kalendern postar ditt inlägg och sociala meddelanden automatiskt, samt trackar sedan antal delningar, likes, besök, kontakter, MQL:er eller konverteringar. Just do it!
3. Spara tid
Eftersom allting sköts från samma ställe och kalendern tar hand om publicering kan du spara in massor av tid. Då kan du istället fokusera på att effektivisera din process och att skapa bättre content.
4. Smidig uppgiftshantering
Är ni ett helt team som vanligtvis sköter detta? Inga problem. En riktigt bra contentkalender möjliggör smidig uppgiftshantering (Task management) och effektivt teamarbete. Alla i teamet har tillgång till kalendern och kan logga in för att se vad som pågår. När du skapar en contentidé kan du sätta dig själv som ägare, men en annan teammedlem som författare. Lägg till uppgifter för ditt content och tilldela dem till rätt personer, exempelvis person 1 ska skriva, person 2 fixar bilder och person 3 tar hand om schemaläggning och sociala meddelanden.
5. Överskådligt för hela teamet (eller bara dig själv)
När något är schemalagt eller helt enkelt inplanerat är det enkelt för både dig själv och ditt team att snabbt få en överblick. Vecko- eller månadsvyn låter dig se alla kommande händelser, både blogginlägg och sociala budskap, så att du tydligt ser vad som pågår, hur tjockt eller tunt det är med aktiviteter. Flytta enkelt runt olika händelser och placera dem där de fungerar bättre, kanske för att balansera ut kommunikationen lite.
Vilken contentkalender passar dig bäst?
Det beror på vilka behov du har, om du arbetar själv eller i team, hur många kanaler du/ni finns i, vad du egentligen vill kunna göra med den, om den ska kunna integreras med sin webbplats och så vidare. På Infunnel använder vi CoSchedule, en kalender som passar våra behov. Vår webbplats är en WordPress-sajt, och CoSchedule har en plug-in som kopplar samman vår sida med kalendern. Vi jobbar också med Google Drive, och CoSchedule kan kopplas samman med både Google docs och Evernote (som vi också använder).
Vi jobbar också med Oracle Content Marketing (Tidigare Compendium) som förutom planering även innehåller SEO optimering och målgruppsstyrning. Här är några länkar till system som kan vara värda en titt: