Du använder en gammal webbläsare. Var god uppgradera för att få en bättre upplevelse.
Allmänt

7 tips för ökad konvertering i email

Att skicka iväg ett email är ingen konst. Men att skapa email som konverterar – öppnas, läses och som sedan leder till affär – det är en helt annan femma. Så hur gör man då, och vad ska man tänka på? Ta en kopp kaffe och slå dig ner så ska vi ge dig några enkla tips.

Vi börjar med att göra kunden mänsklig och inser att det är en riktig person vi vill kommunicera med.När vi träffar en person för första gången tar det bara några sekunder för oss att skapa en uppfattning om vem personen ifråga är och vad vi tycker om honom eller henne. Orättvist? Kanske, men det är helt enkelt så vi fungerar och det här första intrycket kan färga vår framtida relation med den nya personen.

Precis likadant fungerar det i all typ av marknadsföring; du har alltså endast några ögonblick på dig att fånga kundernas uppmärksamhet innan de bestämmer sig för om du är relevant nog att ta upp deras dyrbara tid. Är du inte tillräckligt intressant för att sticka ut från mängden, för anonym, eller kanske gapar för högt, så går du förmodligen miste om en hel del möjliga konverteringar.

Om din inkorg ser ut som min – ständigt översvämmad av marknadsföringskampanjer från diverse företag – så kanske du som jag brutalt scannar, prioriterar och till stor del även kastar email i papperskorgen redan innan de ens har öppnats, för att de inte känns relevanta. Detta öde vill du givetvis undvika för dina egna kampanjer. Därför har vi sammanställt några grundläggande tips och trix som en hjälp på vägen mot en ökad konverteringsgrad, både i antal öppnade email och vidareklick:

1. Subject line – inkastaren till ditt email.

En subject line, eller ämnesrad, bör vara ganska kort och koncis för att snabbt fånga uppmärksamhet i en fullproppad inkorg – ungefär 40 tecken eller sju ord är lagom. Den behöver dessutom vara relevant för ämnet i mejlet med det viktigaste budskapet först.

Är det ett tidsbegränsat erbjudande du skickar ut vill du förmodligen skapa känslan av att det är bråttom att agera för att inte gå miste om något, och är det en bloggpost med tips för att öka konvertering i email så är det ju lämpligt att nämna just det i din subject line. Då vet kunden lite om temat i ditt email och slipper bli besviken om inte innehållet är relevant, vilket i sin tur kanske leder till att kunden avregisterar sig från dina framtida utskick.

2. Preview text – en microversion av innehållet.

En preview text är det du ser direkt efter eller under en subject line i inboxen. Den fungerar ungefär som en förlängning av din subject line och används för att med fler tecken, 85-100 är lagom, sammanfatta innehållet i ditt email och ge en ännu tydligare bild av vad läsaren kan förvänta sig om de öppnar.

Om du har problem med OR (opening rate) på dina email så kan din preview text vara en bra sak att försöka optimera så att den verkligen berättar för mottagaren att innehållet i emailet faktiskt är intressant och relevant.

3. Relevant, anpassat content i lagom mängd.

Du har fått din läsare att öppna just ditt email – snyggt! Men nu kommer vi till själva innehållet av emailet som behöver leva upp till de förväntningar du skapat med din subject line och preview text.

För att bygga upp förtroende och lojalitet måste du se till att det finns ett riktigt värde i varje email, så att dina mottagare vet att de kan förvänta sig kvalitet så snart de ser ditt företagsnamn i inboxen. Ditt innehåll bör givetvis vara anpassat och relevant för läsaren. Har du en stor kontaktlista samt flera olika produkter/tjänster/budskap, bör du segmentera till mindre grupper med anpassat språk, bilder och tema efter varje segment för att innehållet ska kännas så relevant som möjligt för varje enskild person som läser.

Försök att inte trycka in för mycket information i ett email utan satsa på något eller några nyckelfokus för att inte förvirra och verka spretig med massor av olika budskap och länkar; det kan leda till att du inte får ut något klick alls. Fokusera på syftet med emailet, ditt kärnbudskap och länka istället vidare till ditt bibliotek med intressant innehåll, artiklar, poster eller varor.

4. Luft och listor – håll ditt email städat.

Tänk på hur du själv läser ett email. Kanske går det ganska snabbt och kanske hoppar du även över mycket text för att hitta själva kärnbudskapet? För att underlätta för den som läser kan det vara bra att inte ha för mycket text i ett email, utan länka istället vidare till ett längre inlägg om du har mycket att förmedla.

Det här blogginlägget skulle till exempel kännas ganska överväldigande i ett email, så istället är det bättre att länka hit med ett kort intro i ett email eller i en post på sociala medier. På så sätt kan läsaren i lugn och ro bestämma sig för vad han eller hon vill läsa och ta till sig.

Att skapa luftiga email med en enkel överblick av det viktigaste, emailets USP, med hjälp av sammanfattningar eller punktlistor är också användbart för att både få en skönare visuell känslasamt spara tid för läsaren. I en lista kan du försöka hålla dig till 5-6 punkter med någon kort mening per punkt. Komplettera med bilder av hög kvalitet för att förmedla precis rätt känsla.

5. Call To Action: övertyga läsaren att trycka på dina knappar.

”Submit”. Vad händer om jag trycker på den knappen? Vill jag chansa eller kanske struntar jag i att trycka på den? Personligen brukar jag strunta i det om jag inte fått klart för mig vart knappen leder. Därför är det bra att mycket kortfattat skriva vad som sker om man trycker på en CTA, samt ta chansen att verkligen uppmana till klick.

Vi människor är ju lite lata av oss och ibland är det skönt att följa instruktioner – utnyttja det med korta uppmaningar! Om du vill få folk att registrera sig till ett event kanske du använder en CTA som säger ”Registrera dig nu”, om du har en teaser för en bloggpost kan din CTA säga ”Läs mer om xx här” eller om du vill få någon att boka en resa, ja då är ju ”Boka nu” enkelt och direkt.

Placera din CTA så att den syns tydligt, alltså inte enbart längst ner i ett email utan  i början och kanske någon gång i mitten också om emailet är långt. Testa på mobilen så att din CTA syns direkt när emailet öppnas även där. Att ge knappen lite luft runt sidorna gör att den kontrasterar extra mycket mot innehållet runt omkring och kan ytterligare öka chanserna att konvertera till klick.

6. Färger på länkar och CTAs – en möjlighet att skapa känslor med färger.

Se till att din CTA syns och sticker ut genom att exempelvis använda dig av en kontrastfärg, som du kan justera beroende på ditt syfte med knappen. En röd knapp sticker ut och kan signalera att det är bråttom när du vill mana på ett snabbt köp till exempel. Gult och orange är varma och glada färger som kan, när det används rätt , hjälpa till att associera ditt varumärke med glädje.

Humör och känslor styrs alltså till viss del av färger och givetvis är det då en bra idé att dra nytta av detta i dina CTAs och länkar. Tänk på att olika kulturer ser olika på betydelsen av färger så gör lite research och anpassa till din marknad.

Om du vill att din läsare ska klicka vidare, är det viktigt att göra det tydligt vad som är klickbart i emailet. Om du har bilder, länka dessa till artikeln eller bloggposten du nämner, om ditt företagsnamn är med i sidfoten, länka då namnet till din hemsida. En länk behöver inte vara blå och understruken för att kommunicera att det är en länk, men den kan givetvis vara det om du vill hålla det enkelt och vara mycket tydlig. Den behöver inte heller säga ”Klicka här”, utan kan på andra sätt visa att man kan klicka, genom kontrasterande färger från din grafiska profil, och fetstil till exempel.

7. A/B-testa gärna och mycket – men ha alltid en plan.

Oavsett hur många tutorials och guider vi läser så handlar det i slutändan om vad som faktiskt fungerar på riktigt för just ditt företag. Testa dina email för att lära dig mer om dina läsare, vad som intresserar dem och vilken typ av content som konverterar bäst, vare sig det handlar om subject lines, typ av bilder, text, CTA, placering av olika element, färger, tidpunkt för utskick, osv.

För att ta reda på det behöver du experimentera och testa, misslyckas med hypoteser, lyckas en annan gång och på så sätt optimera dina email lite mer för varje gång. Tänk på att det är lika intressant med ett ”dåligt” resultat eftersom du då vet vad dina läsare inte svarar på och du kan då utesluta det spåret i fortsättningen.

Fokusera på ditt syfte med testet. Skriv en hypotes om vad du tror att en förändring kommer att resultera i (högre OR eller CTR till exempel), utvärdera resultatet du får och justera därefter. Hur du segmenterar dina målgrupper och bestämmer vilken del av segmentet som ska få testet kontrastandardversionen kan bero på hur stor grupp du har att skicka till och vilken typ av test du kör.

Tänk dock på att bara testa en sak i taget för att kunna utvärdera vad som gjorde skillnaden och snöa inte in för mycket på att göra oändligt med småtester som kanske inte ger några konkreta resultat, utan ha en klar bild av vad du tror att du kan uppnå med en förändring och genomför den ordentligt.

Det här är alltså några grundläggande punkter att tänka på när det gäller att skapa email som konverterar. Med tiden fördjupar du dig säkert ytterligare i de olika delarna och skapar mer komplicerade tester med mera. I korthet; var tydlig med innehållet, var visuellt attraktiv och guida din läsare för att väcka intresset för att öppna, läsa och klicka!

Kul att du vill lära dig mer om Marketing Automation! Du kommer att få regelbundna nyhetsbrev med nyheter om infunnel och vad vi hittar på, samt ta del av intressanta blogginlägg och få tips om allt som har med MA att göra.
Dela +

Relaterat